Blogg
Hypertips #93 – Mena vad du säger och säg vad du menar
Ironi och sarkasm kan tas för sanningar, så var noga med om du skämtar eller inte. Ibland får man helt enkelt checka av med att fråga exempelvis ”jag använde ironi alldeles nyss, jag vill bara kolla att du hängde med på det!” Det kan bli ett lärande om eleven inte...
Hypertips #92 – Checklista, gärna dagen innan.
Gör gärna en checklista att bocka av så eleverna ser vad som ska göras och hur mycket som återstår. Glöm inte att skriva listan i prioritetsordning. Det som ska vara klart först är överst. Och om det går, skicka dagen innan så att eleven hinner förbereda...
Hypertips #91 – Feedback, feedback, feedback
Tänk på att vissa behöver uppgifter uppdelade i små steg och tät feedback. Var rak och tydlig med den återkoppling som behövs för att eleven ska komma framåt.
Hypertips #90 – Våldsamma barn är inte elaka!
Våldsamma barn är inte alltid elaka. Elever som utåtagerar gör det inte av elakhet, utan många gånger för att de inte lärt sig hur man samspelar med andra.
Hypertips #89 – Om eleven kraschar hemma, finns problemet hemma?
Nej! Om eleven kraschar hemma, finns problemet i skolan. Eleven kraschar hemma för att den har bitit ihop hela dagen i skolan och orkar inte mer. Det är känt i många studier att barn med tex npf kan härma sin omgivning, eller är bra på att inte visa sina utmaningar....
Hypertips #88 – Inte lat och ointresserad, utan bara svårt att reglera hjärnans vakenhetsnivå
Rastlösa elever behöver hålla fingrarna i rörelse för att de har svårt med koncentrationen. Att pilla på något hjälper till att reglera hjärnans vakenhetsnivå. Läs mer om hur det kan vara på mrshyper.se»
Hypertips #87 – Tuggummin kan ge högre betyg
Tuggandet kan hos en del elever vara ett sensoriskt behov som är lugnande och ångestreducerande och som hjälper eleven att bibehålla sitt fokus lättare. Tillåt tuggummin och tuggande i klassrummen. Om man verkligen behöver något att göra när man försöker kämpa med att...
Hypertips #86 – Olikheter som inte syns
Vi är alla olika och det är fantastiskt. Vissa olikheter syns, andra inte. Du kanske är lång och mörkhårig, det kan alla se. Men inte vilka rädslor vi har eller vad vi är bra på. De sakerna måste vi tala om så att andra kan ”se dem”. En fin text om just olikheter som...
Hypertips #85 – Sträck ut handen och be om hjälp
Inte bara för att du inte förstår skoluppgiften, utan också för att du behöver socialt stöd. Det är inte fel på dig för att du inte mår bra. Det är något som omgivningen och du måste lösa ihop. Som elev behöver du stöd från föräldrar och lärare, och de behöver också...
Hypertips #84 – Utbilda skolmåltidspersonal i selektivt ätande
Att inte gilla maten är inte samma sak som att inte kunna äta maten. Ordna andra alternativ att äta på än matsalen. En del elever struntar i att äta för att de klarar inte av matsalen. Matsal, rummet, lukten, ljudet, ljuset - det är många saker som spelar in om man...