1. NIVÅ

Lägg inte barnt på en för lätt nivå. Bara för att barn har svårt med fokus och koncentration missbedöms ibland kunskapsnivån. Med rätt förutsättningar kan alla barn lära.

 

  1. LÄRANDE GENOM INTRESSE

Korta intensiva pass så att barnet bibehåller intresset. Bygg upp förväntan och lusten att lära genom att sista stunden på varje lektion gå igenom vad ni ska gå igenom kommande lektion. Använd barnets intressen i lärandet och bygg på det.

 

  1. STOLSITTANDET

Vissa barn tänker bäst när de inte sitter still. Använd ytan du har. Att sitta på en stol är ett sätt och det finns många varianter av stolsittande. Andra är att ligga på golvet, sitta skräddare eller gå fram och tillbaka i rummet. Ta även hjälp av exempelvis tangles för att behålla koncentrationen.

 

  1. DANSA PAUSA

Rörelse är nödvändigt för att kunna tänka. Under paus kan man springa ett varv utomhus. Vill man stanna inne är bästa tipset Just dance. Finns gott om låtar på Youtube att göra rörelser till.

 

  1. UTOMHUSPEDAGOGIK

Skapa ett uteklassrum. Att komma ut ger energi och naturmaterial kompletterar de vanliga läromedlen.

 

Tänk också på:

* att ibland måste man få ha en dålig dag.

* att förstärka barnet i att det inte är ett misslyckande att pausa.

 

Jag som har adhd jobbar extremt intensivt när jag väl håller igång. Det gäller även våra barn. Att hålla det höga tempot fem dagar i veckan kan vara svårt. Se till resultatet istället för själva tiden som läggs på lärandet.

 

/Annelie Strömberg, förälder och barnboksförfattare