Om Hyperkonkret

Det saknades en lärplattform i samhällskunskap för barn med koncentrationssvårigheter.

Jessica Stigsdotter Axberg fick idén när hon under sonens högstadietid fick stötta honom i just Samhällskunskap. Det hon gjorde för sonen tänkte hon skulle kunna gynna andra som är i samma situation.
Under våren 2019 gick hon affärsutvecklingsprogrammet UIC Business Build som har varit till stor hjälp att komma vidare med idén. Hon sökte och fick valideringspengar för att testa om hennes företagsidé var långsiktigt hållbar. Det verkade den vara och det blev startskottet. Efter några års knåpande på fritiden så planeras en testversion att kunna börja testa under året 2020.

Vill du anmäla ditt intresse som testelev så gör det här»

Läs artikel på UNT» (prenumeration)
Läs artikel på EnköpingsPosten»

Klistermärken i vardagen

Med NPF är det ofta det enkla som är svårt Ofta vet man precis vad man borde göra, men det svåra är att få sig själv att göra rätt saker i rätt tid. Det kan vara frustrerande, men du är långt ifrån ensam! Dessa klistermärken är till för att du ska kunna hjälpa dig...

Testpiloter sökes till hyperkonkret.se

Vi letar efter testpersoner (elever på högstadiet) som vill testköra vårt nya verktyg Hyperkonkret. Vad är då Hyperkonkret? Instuderingsfrågor i samhällskunskap, där man klickar sig fram till rätt svar och lär sig utan att plöja massvis med text. Så sprid och dela...

Elev – få skolan att funka

Så här! Få skolan att funka innehåller tips, tankar och idéer om hur du som är tonåring och har NPF kan göra för att klara skolan så bra som möjligt. Redaktionen består av högstadie- och gymnasieelever som själva har NPF. Men det här är ju supernyttigt för alla...

Extra anpassningar gör undervisningen mer tillgänglig

Extra anpassningar Stöd i form av extra anpassningar är olika sätt att göra undervisningen mer tillgänglig. Det måste inte fattas några formella beslut för att göra anpassningar. Extra anpassningar kan sättas igång så fort man ser ett behov hos eleven. Några exempel...

Till dig som har barn med NPF i skolan!

I pdf-filen som länkas här nedanför har Attention svarat på några av de frågor som ofta uppstår för oss föräldrar som har barn med NPF. Klicka på länken så kommer du till pdf-filen. Kort sammanfattning: "Till dig som har barn med NPF i skolan! Vad gäller egentligen...

Version 1.0 är här 😀 Dags att testa!

Hurra! Vår första testversion har startat. Vill du vara vår testpilot? Det kostar ingenting och du kan när som helst avbryta ditt abonnemang. Däremot behöver vi din feedback. Hittar du som testpilot något som inte funkar eller något som inte stämmer så behöver vi veta...

Hypertips #100 – Sista hypertipset!

Sätt upp en slut-tid i förväg så att du får in återhämtning i din vardag, med allt du gör så att du inte hamnar i ett produktivt flöde som gör att du blir helt SLUT. Se till att du alltid har lite energi kvar. Det är viktigt.

Hypertips #99 – Mobilen – en krycka för hjärnan

Mobilen kan vara ett hjälpmedel för att skärma av med musik, för att bli påmind, för att fly bort en stund, för att få vara i fred, för att ha en ursäkt att inte vara med på rastaktiviteter som man inte orkar, för att ladda batterierna och för att underlätta...

Hypertips #98 – Skärp dig!

Barnet kan ju om det bara skärper sig lite. Nja, ibland kan det gå, men det är inte en garanti för att det ska funka varje gång. Utgå från att det inte hjälper att skärpa sig, så blir det en glad överraskning när det går.

Hypertips #97 – Orden betyder det de betyder.

Ett ord kan tolkas för vad det är på ett helt annat sätt för en elev med NPF. Då blir det svårt att förstå att ordet kan betyda nåt annat egentligen. Som att t ex plocka upp sakerna fast man menar att man ska lägga dem i en låda / städa. Då blir upp och ner...