Om Hyperkonkret

Det saknades en lärplattform i samhällskunskap för barn med koncentrationssvårigheter.

Jessica Stigsdotter Axberg fick idén när hon under dotterns högstadietid fick stötta henne i just Samhällskunskap. Det hon gjorde för dottern tänkte hon skulle kunna gynna andra som är i samma situation.

Under våren 2019 gick hon affärsutvecklingsprogrammet UIC Business Build som har varit till stor hjälp att komma vidare med idén. Hon sökte och fick valideringspengar för att testa om hennes företagsidé var långsiktigt hållbar. Det verkade den vara och det blev startskottet. Efter några års knåpande på fritiden så planeras en testversion att kunna börja testa under året 2020.

Nu är det 2024 och dags för en skarp version. Nylansering av Hyperkonkret – missa inte chansen att vara med från början – anmäl ditt intresse här»

 

Läs artikel på UNT» (prenumeration)
Läs artikel på EnköpingsPosten»

Elev – få skolan att funka

Så här! Få skolan att funka innehåller tips, tankar och idéer om hur du som är tonåring och har NPF kan göra för att klara skolan så bra som möjligt. Redaktionen består av högstadie- och gymnasieelever som själva har NPF. Men det här är ju supernyttigt för alla...

Extra anpassningar gör undervisningen mer tillgänglig

Extra anpassningar Stöd i form av extra anpassningar är olika sätt att göra undervisningen mer tillgänglig. Det måste inte fattas några formella beslut för att göra anpassningar. Extra anpassningar kan sättas igång så fort man ser ett behov hos eleven. Några exempel...

Till dig som har barn med NPF i skolan!

I pdf-filen som länkas här nedanför har Attention svarat på några av de frågor som ofta uppstår för oss föräldrar som har barn med NPF. Klicka på länken så kommer du till pdf-filen. Kort sammanfattning: "Till dig som har barn med NPF i skolan! Vad gäller egentligen...

Hypertips #100 – Sista hypertipset!

Sätt upp en slut-tid i förväg så att du får in återhämtning i din vardag, med allt du gör så att du inte hamnar i ett produktivt flöde som gör att du blir helt SLUT. Se till att du alltid har lite energi kvar. Det är viktigt. Att sätta upp en slut-tid för när projekt...

Hypertips #99 – Mobilen – en krycka för hjärnan

Förutom att mobilen är vår gps, telefon och kamera kan det ju också vara ett hjälpmedel för att få "stänga av" en stund. Mobilen kan vara ett hjälpmedel för: • för att skärma av med musik • för att bli påmind • för att fly bort en stund • för att få vara i fred • för...

Hypertips #98 – Skärp dig!

Barnet kan ju om det bara skärper sig lite... När man som vuxen säger de där orden - då har man tappat det. För HUR hjälper det barnet? Uppenbarligen har barnet eller ungdomen inte koll och det var därför det blev fel. Att kunna "skärpa sig" kräver en kombination av...

Hypertips #97 – Orden betyder det de betyder.

Ett ord kan tolkas för vad det är på ett helt annat sätt för en elev med NPF. Då blir det svårt att förstå att ordet kan betyda nåt annat egentligen. Som att t ex plocka upp sakerna fast man menar att man ska lägga dem i en låda / städa. Då blir upp och ner...

Hypertips #96 – Kommunikation kan vara svårt

Läsa tankar eller förstå kroppsspråk eller bara veta att vissa saker bara gör man. Det är inte så lätt för alla, speciellt de med NPF. Mentaliseringsförmåga (att ha svårt att föreställa sig att andra inte vet det man själv vet, att föreställa sig att andra har ett...

Hypertips #95 – Färdiga exempel är inte som att kopiera

Visa färdiga exempel på eget arbete för att visa på vad som ska göras. Ska eleverna göra en exempelvis en recension, visa ett eller flera färdiga exempel. Dela upp och förklara varje del i recensionen och förklara varför den är viktig.

Hypertips #94 – Det bestämde vi ju! När då?

Det är lätt att missa vad som bestäms när man går bredvid varandra i korridoren och pratar. Om ingen säger tydligt ”då bestämmer vi att…” kommer informationen antagligen inte att sparas som att man bestämt något. Undvik därför korridorsnack när det är dags att...