Hypertips 1-100
Hypertips #100 – Sista hypertipset!
Sätt upp en slut-tid i förväg så att du får in återhämtning i din vardag, med allt du gör så att du inte hamnar i ett produktivt flöde som gör att du blir helt SLUT. Se till att du alltid har lite energi kvar. Det är viktigt.
Hypertips #99 – Mobilen – en krycka för hjärnan
Mobilen kan vara ett hjälpmedel för att skärma av med musik, för att bli påmind, för att fly bort en stund, för att få vara i fred, för att ha en ursäkt att inte vara med på rastaktiviteter som man inte orkar, för att ladda batterierna och för att underlätta...
Hypertips #98 – Skärp dig!
Barnet kan ju om det bara skärper sig lite. Nja, ibland kan det gå, men det är inte en garanti för att det ska funka varje gång. Utgå från att det inte hjälper att skärpa sig, så blir det en glad överraskning när det går.
Hypertips #97 – Orden betyder det de betyder.
Ett ord kan tolkas för vad det är på ett helt annat sätt för en elev med NPF. Då blir det svårt att förstå att ordet kan betyda nåt annat egentligen. Som att t ex plocka upp sakerna fast man menar att man ska lägga dem i en låda / städa. Då blir upp och ner...
Hypertips #96 – Kommunikation kan vara svårt
Läsa tankar eller förstå kroppsspråk eller bara veta att vissa saker bara gör man. Det är inte så lätt för alla, speciellt de med NPF. Mentaliseringsförmåga (att ha svårt att föreställa sig att andra inte vet det man själv vet, att föreställa sig att andra har ett...
Hypertips #95 – Färdiga exempel är inte som att kopiera
Visa färdiga exempel på eget arbete för att visa på vad som ska göras. Ska eleverna göra en exempelvis en recension, visa ett eller flera färdiga exempel. Dela upp och förklara varje del i recensionen och förklara varför den är viktig.
Hypertips #94 – Det bestämde vi ju! När då?
Det är lätt att missa vad som bestäms när man går bredvid varandra i korridoren och pratar. Om ingen säger tydligt ”då bestämmer vi att…” kommer informationen antagligen inte att sparas som att man bestämt något. Undvik därför korridorsnack när det är dags att...
Hypertips #93 – Mena vad du säger och säg vad du menar
Ironi och sarkasm kan tas för sanningar, så var noga med om du skämtar eller inte. Ibland får man helt enkelt checka av med att fråga exempelvis ”jag använde ironi alldeles nyss, jag vill bara kolla att du hängde med på det!” Det kan bli ett lärande om eleven inte...
Hypertips #92 – Checklista, gärna dagen innan.
Gör gärna en checklista att bocka av så eleverna ser vad som ska göras och hur mycket som återstår. Glöm inte att skriva listan i prioritetsordning. Det som ska vara klart först är överst. Och om det går, skicka dagen innan så att eleven hinner förbereda...
Hypertips #91 – Feedback, feedback, feedback
Tänk på att vissa behöver uppgifter uppdelade i små steg och tät feedback. Var rak och tydlig med den återkoppling som behövs för att eleven ska komma framåt.
Hypertips #90 – Våldsamma barn är inte elaka!
Våldsamma barn är inte alltid elaka. Elever som utåtagerar gör det inte av elakhet, utan många gånger för att de inte lärt sig hur man samspelar med andra.
Hypertips #89 – Om eleven kraschar hemma, finns problemet hemma?
Nej! Om eleven kraschar hemma, finns problemet i skolan. Eleven kraschar hemma för att den har bitit ihop hela dagen i skolan och orkar inte mer. Det är känt i många studier att barn med tex npf kan härma sin omgivning, eller är bra på att inte visa sina utmaningar....
Hypertips #88 – Inte lat och ointresserad, utan bara svårt att reglera hjärnans vakenhetsnivå
Rastlösa elever behöver hålla fingrarna i rörelse för att de har svårt med koncentrationen. Att pilla på något hjälper till att reglera hjärnans vakenhetsnivå. Läs mer om hur det kan vara på mrshyper.se»
Hypertips #87 – Tuggummin kan ge högre betyg
Tuggandet kan hos en del elever vara ett sensoriskt behov som är lugnande och ångestreducerande och som hjälper eleven att bibehålla sitt fokus lättare. Tillåt tuggummin och tuggande i klassrummen. Om man verkligen behöver något att göra när man försöker kämpa med att...
Hypertips #86 – Olikheter som inte syns
Vi är alla olika och det är fantastiskt. Vissa olikheter syns, andra inte. Du kanske är lång och mörkhårig, det kan alla se. Men inte vilka rädslor vi har eller vad vi är bra på. De sakerna måste vi tala om så att andra kan ”se dem”. En fin text om just olikheter som...
Hypertips #85 – Sträck ut handen och be om hjälp
Inte bara för att du inte förstår skoluppgiften, utan också för att du behöver socialt stöd. Det är inte fel på dig för att du inte mår bra. Det är något som omgivningen och du måste lösa ihop. Som elev behöver du stöd från föräldrar och lärare, och de behöver också...
Hypertips #84 – Utbilda skolmåltidspersonal i selektivt ätande
Att inte gilla maten är inte samma sak som att inte kunna äta maten. Ordna andra alternativ att äta på än matsalen. En del elever struntar i att äta för att de klarar inte av matsalen. Matsal, rummet, lukten, ljudet, ljuset - det är många saker som spelar in om man...
Hypertips #83 – Egentid på rasten
Alla barn har inte behov av att vara med andra hela tiden. Se till att rasterna tillåter egentid för de som behöver det för att ladda sin energi till nästa lektion. NPF-säkra rasten! Det låter ju helt fantastiskt, läs mer här»
Hypertips #82 – Skapa rum i rum
Skärma av med bokhyllor för att skapa rum i rummet Skapa hörn. Hörnor är något vi människor gillar för att det skapar en känsla av trygghet. På Skolvärlden.se hittar du jättebra exempel på hur man kan jobba i klassrummet»
Hypertips #81 – Sitta eller stå vid genomgången?
Måste eleverna verkligen sitta ner under genomgångar? Om de får stå kanske deras koncentration på vad läraren säger blir bättre och de får mindre behov att behöva röra på sig. Här kommer ett härligt tips om hur man kan klara sig igenom dagen - när man har...
Hypertips #80 – Ta en powerpaus!
Sätt en timer på 1 minut och scanna hela kroppen.
Hypertips #79 – Misslyckas i skolan – lyckas med hemstudier
Mer digital undervisning som redan existerar och är en skolform i många länder önskas! Forskningen säger att barn lär sig lika mycket hemma som i skolan samt att det finns fler barn som misslyckas i skolan än om de har undervisning hemma.
Hypertips #78 – Kreativa kunskapsmätningar önskas!
Det finns enskilda lärare som inte kan hitta några sätt att kunskaps-mäta som inte är att sitta på plats i skolan och skriva prov. Var finns kreativiteten? Var finns förståelsen och välviljan att ge barn kunskap istället för att ”sätta dit” dem för att de inte lyckats...
Hypertips #77 – Prestationsångest kan medföra att inlärningen försvåras.
Läs av elevers kunskaper in action istället för att göra de medvetna om att det görs. Gör smygbedömningar för dig själv. Om prestationen blir mer tillåtande kan den ge bättre resultat.
Hypertips #76 – Skolplikt borde vara att visa att man lärt sig, oavsett hur metoden går till.
Skolplikt borde vara ekvivalent till plikt att lära sig / läroplikt. Skolplikt är idag att barnen ska befinna sig på en special plats tillsammans med pedagog. Enbart. Skolplikt borde vara att visa att man lärt sig, oavsett hur metoden går till, precis som de...
Hypertips #75 – Svårare att sitta still när man är trött?
Ja faktiskt! Precis så är det och det beror ofta på att kroppen försöker väcka hjärnan genom att röra på sig. Så om en elev inte sitter still är det för att den kämpar med att fokusera och hänga med.
Hypertips #74 – Att få diagnos eller inte
Att få en diagnos kan ge känslan av att man själv äger sin egen berättelse. Man får förklaringar på varför man är som man är och det blir lättare att acceptera sig själv och stå upp för sig. Att det ska ses som något negativt att få diagnos beror bara på att samhället...
Hypertips #73 – Glömmer det jag behöver minnas och glömmer aldrig det jag inte vill minnas
Bara för att man har svårt att inte glömma saker som man ältar betyder det inte att man inte glömmer det som man precis pluggat på.
Hypertips #72 – Slarvig? Nej, bara ouppmärksam.
Har man adhd, har man en uppmärksamhetsstörning som kan göra att man blir mer disträ än andra. Du är inte slarvig och du tappar inte bort dina saker för att du inte bryr dig om dem.
Hypertips #71 – Lagom? Vad trist!
Varför är det lagom som är det mest accepterade? Man kan väl få vara som man är, oavsett om man är tillbakadragen och behöver vara ensam mer än andra eller om man är sprallig och gillar att vara pajas?!
Hypertips #70 – Säg efter mig! Säg som mig!
Ett tips för att kolla om barnet haft sin uppmärksamhet på vad du sagt! När du ger ditt barn en instruktion eller uppmaning eller ber den om något den ska göra, be barnet att repetera exakt vad du sa, för att undvika att det inte har lyssnat/hört även om barnet...
Hypertips #69 – Fritid betyder ju fri tid eller?
Fritid betyder ju fri tid, att man kan göra vad man vill. Det behöver många. De flesta. Men för vissa barn kan just det vara jobbigt. Rasten i skolan eller tiden efter skolan, eller att umgås och ha ett socialt liv när man bara ”hänger” utan att veta vad man ska göra,...
Hypertips #68 – Sänk inte kraven! Öka stödet istället!
Många gånger sänker vi kraven för barn med NPF (och vuxna för all del) men prova istället att öka stödet så att de lyckas.
Hypertips #67 – Pratar mycket och avbryter? =Mingelexpert!
Pratar du mycket och avbryter andra lätt? Då är du ju en mingelexpert. JMen träna på ett aktivt lyssnande och att ta hand om nya personer i en grupp.
Hypertips #66 – Konstanta smårörelser och småhummande =Alert och alltid redo
Gör du ofta konstanta små-rörelser och småhummar? Då är du nog alert och alltid på språng, så se till att du får hjälpa till att fixa, dona, hämta och bli skickad på ärenden.
Hypertips #65 – Kort stubin och agerar i affekt = Engagerad och exalterad
Har du kort stubin och agerar i affekt? Då är du nog engagerad och exalterad. Förebygg affekt-ubrotten och engagera dig i förändringsarbetet på skolan i elevråden och klassråden.
Hypertips #64 – Otålig Rastlös Lättuttråkad =Blir snabbt klar
Är du otålig, rastlös och lätt uttråkad? Då kanske du blir snabbt klar och hinner med mer än andra, så ta bara en uppgift i taget och variera dig.
Lättdistraherad = ser och hör allt
Är du lättdistraherad? Då har du nog en förmåga att ser och höra mer än andra och då borde du älska hörlurar.
Hypertips #62 – Dagdrömmare = Kreativ idékläckare
Är du en dagdrömmare? Då är du nog en kreativ idékläckare, bra på att höra ”mellan raderna” och möjligtvis en blivande konstnär eller författare.
Hypertips #61 – Svårt att komma igång = Lust och motivationsstyrd
Har du svårt att komma igång? Då är du nog lust- och motivationsstyrd. Tips - be om påminnelser och feedback för att komma igång!
Hypertips #60 – Säg samma sak som du skriver!
Det är viktigt att det du berättar och det som står skrivet säger samma sak annars går informationen förlorad. Om du säger en sak och skriver det lite annorlunda kan det skapa fler frågor än svar och onödig tid går åt till att tolka vad informationen egentligen...
Hypertips #59 – Bygg skolor som funkar även för de som har det svårast
Från och med högstadiet är det ofta så att eleverna byter klassrum varje lektion. Det är inte helt lätt att hålla koll på allt som ska med och vart man ska vara om man redan har svårigheter. I andra skolor är eleverna kvar och lärarna flyttar på sig. Det blir ju bra...
Hypertips #58 – Provsituationer och kunskapsbedömning är inte samma sak!
Elever kan göra prov enskilt och de kan göra det muntligt. Elever kan få förlängd tid och även upplästa prov för den som har svårighet med att läsa. Och allt är enligt skollagen.
Hypertips #57 – När det äntligen går bättre för en elev ta inte bort det stöd som funkar då
Det är ofta jag hör att när det äntligen går bra för en elev i skolan, som fått stöd av något slag, så tar man bort det och förväntar sig att det ska gå bra. Det är ju inte så smart. Som att ge någon glasögon och säga ”nu ser du ju bra” och så tar man bort glasögonen...
Hypertips #56 – Individuellt schema kan vara avgörande för bra studier
Individuella scheman kan göras för hela veckan, för hela dagen och för bara just en lektion. Skriv gärna i vilken ordning saker ska göras och vilka lokaler som gäller
Hypertips #55 – Bemöt ett affektutbrott med empati
Affekt smittar. Det kan vara svårt att skilja på om det är ens egen affekt eller någon annans. Därför behöver du vara lugn. Det kan vara svårt men andas lugnt och var så lite hotfull du kan. Några tips följer här: • Reagera lugnt • Ta ett steg tillbaka • Prata mindre...
Hypertips #54 – Dopamindoser för alla som har spring i benen
Visste du att dopamin förekommer i en rad viktiga system som bland annat reglerar: Motorik, Vakenhet, Glädje, Entusiasm och Koncentration? Så du kan ju förstå vad tufft det blir för en person som har för lite produktion av dopamin. Tappar motoriken, blir supertrött,...
Hypertips #53 – Det är bara i ditt huvud!
Det stämmer. Många svårigheter sitter ”i huvudet”. Det betyder inte att de är mindre viktiga eller lättare att förändra för det. Och det är därför man inte kan skärpa sig. Lika lite som en person som sitter i rullstol kan skärpa sig att helt plötsligt...
Hypertips #52 – Exekutiva funktioner och förmågor – vad är det?
Exempel på exekutiva förmågor som är svårare för många elever: Inhibition – förmågan att bromsa/stanna upp/hålla tillbaks Självreflektion – förmågan att känna efter, tänka sig för, bli medveten och observant på sig själva Tänka i tidslinjer – förmågan att minnas och...
Hypertips #51 – Det är ok för lärare att pysa
PYS-paragrafen Lärare får göra undantag från enstaka delar i ett kunskapskrav om det finns särskilda skäl för det. Det kan vara en funktionsnedsättning eller personliga förhållanden som är varaktiga. Undantagsbestämmelsen ska inte användas i stället för anpassad...
Hypertips #50 – Har du planeringsproblem? = tänker utanför boxen
Har du planeringsproblem? = Tänker utanför boxen. Använd hjälpmedel för att stötta dig
Hypertips #49 – Svårt att skifta fokus = Hyperfokuserad
Svårt att skifta fokus? = Hyperfokuserad Fokusera på det som är kul och du kommer bli bäst
Hypertips #48 – Worst day scenario – kaffet är slut
Om vem som helst kan bli irriterad över att en buss är sen, att kaffet är slut, att mjölken var slut – fast det var du som handlade sist eller att det regnar, hur är det inte då för den som redan har svårigheter? Om energin är i botten redan innan man kommer till...
Hypertips #47 – Låt elever tenta av favoritämnen
Tenta av alla ”lätta” ämnen. Och låt eleven ägna tid åt det hen har svårt för. Ofta är elever självgående i de ämnen som de har lätt för, och de ämnena kan de tenta av. Går det att lösa så är det ett otroligt bra sätt att frigöra tid för det man kan ha större...
Hypertips #46 – Undvik att ta frågor som ett ifrågasättande
Det finns elever som frågar om allt, för att de har en annan inlärningsstil. Får de inte koll på alla detaljer så faller hela informationen och kan inte sorteras in. Tänk dig en lång inlärningskedja där varje del är viktig för nästa. Om så bara en länk saknas faller...
Hypertips #45 – Straffa inte barnet om det inte går till skolan!
Att bli straffad är inte rätt metod för att få barnet att gå.
Hypertips #44 – Gör mer av det som funkar!
Och gör mindre av det som inte funkar. Hur skulle det tex se ut om man bakar bullar utan jäst?
Hypertips #43 – Låååångtråååååkigt!
Jag blir så stressad och rastlös av att ha tråkigt. Men jag blir inte stressad av att ha mycket att göra. Detta beror på aktivitetsregleringen.
Hypertips #42 – Jag vet men jag kan inte!
Jag vet vad jag måste göra men jag kommer inte igång. Jag förstår inte varför jag inte gör det, för jag vet ju hur jag ska göra. Döm inte någon för lathet. Det handlar oftare om exekutiva förmågor.
Hypertips #41 – Skoljobb görs i skolan!
Hemma vill jag vila, titta på serier, rita, sjunga, spela gitarr, gå och träna och läsa.
Hypertips #40 – Jag är inte mina prestationer!
Visst, jag är en fena på att räkna matte och jag kan gå på händer. Jag har också vunnit ett par simtävlingar. Men de sakerna är inte jag. Min styrka och inre ro vill jag känna genom att få bekräftelse att jag är bra även om jag har världens stökigaste rum, även om jag...
Hypertips #39 – Jag jämför mig inte med andra! Det är ingen idé!
Jag är jag och det är så det är. Jag gör så gott jag kan. Jag sätter inte för höga mål. Det blir bara jobbigt om jag inte lyckas.
Hypertips #38 – Rasten är ingen rast!
Rasten i skolan kan vara tusen gånger jobbigare att klara av än lektionerna. Det är högljutt och ofta ingen struktur. Att inte veta vad man ska göra kan vara mycket mer energikrävande för många barn med NPF. Låt de få lugn och ro. Annars orkar de inte hela...
Hypertips #37 – De 7 frågorna!
Vad ska jag göra? Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Hur länge ska jag hålla på? Varför ska jag göra detta? Vad behöver jag ha? Vad händer sen? Skriv alltid upp svaren på dessa på tavlan innan varje lektion! Alla gynnas av det.
Hypertips #36 – Ha en plan B
Om plan A inte fungerar av någon anledning, erbjud direkt en förberedd plan B.
Hypertips #35 – Att ta en paus är inget misslyckande!
Tvärtom – det är bättre för stresshormonerna åker ner och vi laddar mer ork att kunna fortsätta senare.
Hypertips #34 – Utomhuspedagogik är bra för ALLA!
Att vara ute, röra på sig, få både ljus och frisk lugnt gynnar speciellt elever med NPF, men är bra för allas hjärnor. Dessutom är det extra bra att ha pedagogiskt styrda raster för elever med NPF, som lätt kan känna att det blir både rörigt, ostrukturerat och...
Hypertips #33 – Ha korta intensiva pass!
Ofta går det lättare att jobba effektivt när passen är korta. Växla mellan olika arbetsmoment för att undvika tristess, rastlöshet eller att fokus tappas.
Hypertips #32 – Rörelse vid skolbänken gynnar prestationen!
Det finns många olika hjälpmedel man kan ha vid sin bänk om man pluggar bättre i rörelse. Det motverkar också onödigt spring i klassrummet eller distraktion.
Hypertips #31 – Dåliga dagar är välkomna!
Skäll inte på eleven inför klassen om den har sen ankomst till exempel. Ta det efteråt. Dåliga dagar måste få finnas för att känslor inte ska tryckas undan och för att barnen måste få känna att de duger trots att de har en dålig dag.
Hypertips #30 – hemmakämpare
Hemmasittare är barn som gör sitt bästa för att plugga hemifrån och tampas med sin ångest om att de inte lyckas gå till skolan, vilket ofta beror på att skolans miljö är för jobbig för dem.
Hypertips #29 – nu är det en kvart kvar
Påminn eleven om vad som ska ske. Påminn vid olika tidpunkter innan det är dags för förändring.
Hypertips #28 – att inte få hjälp att förstå
Checka av med eleven om den har förstått vad som gäller.
Hypertips #27 – det funkade inte
Ha ett lösningsfokuserat arbetssätt och upprepa inte mönster som du sett inte funkat.
Hypertips #26 – rör inte min keps
Minimera intrycken för att spara på elevens energi: starka lampor, tickande klockor, mönstrade gardiner är energitjuvar. Tillåt keps/mössa/luva för att skärma av. Tillåt musik i hörlurar. Dämpa lysrören.
Hypertips #25 – min bänk är min bänk
Rutiner och struktur är nödvändigt, till exempel fasta bänkplatser.
Hypertips #24 – två uppsättningar
Ha en extra uppsättning böcker och penna. Påpeka inte inför klassen att eleven glömt material.
Hypertips #23- jobba med istället för mot
Jobba med istället för mot! Lös problemet tillsammans med eleven istället för att kritisera eleven.
Hypertips #22 – även NPF-föräldrar
Tänk på att vissa elevers föräldrar också har diagnoser och behöver kanske ett särskilt bemötande. Och att dessa föräldrar är vana att bli påhoppade, och kan såklart lätt gå i försvar. Använd all din empati.
Hypertips #21 – Säg inte INTE!
Säg inte INTE! Säg istället vad eleven ska göra. Det är bättre att veta VAD man ska göra.
Hypertips #20 – förberedd elev blir sällan besviket
Använd gärna frågorna: När? Var? Hur? Varför? Hur länge? Sen då? Vet eleven svaret på dessa frågor slipper hen undra och bli överraskad på ett sätt hen inte vill.
Hypertips #19 – jobba hemma efter en 8-timmars arbetsdag?
Nej. Det är inte heller vettigt att sätta sig och göra läxor efter en 8-timmars skoldag. Har du NPF dessutom behöver du aktivera dig eller vila. Eller både och.
Hypertips #18 – Elever med NPF är inte mindre intelligenta.
Ofta är det tvärtom. Ibland kanske en elev till och med har 2E, twice exceptional. Elever med NPF funkar annorlunda och tänker utanför boxen, ofta på ett kreativt sätt. Läs mer här och se en föreläsning om just Twice Exceptional»
Hypertips #17 – En elev med NPF behöver inte sänkta krav
Den behöver samma krav men på ett kompenserat sätt. Bemötandet är en nyckel i att kompensera för att en lever med NPF ska klara av kraven. Anpassningar är det andra.
Hypertips #16 – Alla gynnas av NPF-pedagogik
Alla vinner på NPF-inriktad pedagogik. Ingen förlorar på det. ----------------------- Så här gjorde Källbrinkskolan, några tips: Övergripande anpassningar Följsamhet – lyssna på eleven. Anpassningsblankett – skapar egenmakt Avskalad miljö i klassrum och övriga...
Hypertips #15 – Andas! Djupandas!
Andas! Djupandas! Slappna av och ta ett djupt andetag innan du agerar. Då blir du lugnare och kanske inte reagerar så starkt. #hyperkonkret #digitalskola #distansundervisning #pedagogik #tydliggörandepedagogik #npfvänligt #skolaföralla...
Hypertips #14 – Fysisk aktivitet är super!
Om man har svårt att koncentrera sig, kan det hjälpa att ta fysiska pauser emellanåt. Stå upp och vifta på armarna, hoppa omkring eller upp och ner i ett par minuter. Efteråt kommer du att kunna koncentrera dig bättre igen.
Hypertips #13 – Skäms inte!
Barnet kanske skriker inne i mataffären eller får ett utbrott hos släktingarna eller lägger sig på marken ute i protest. Men skäms inte för ditt barn. Krama om det och visa att du finns där. Du vet hur fin han/hon är och hur jobbigt det kan vara.
Hypertips #12 – Tillsammans hörs vi!
Trötta, arga tårar i kaffet. För att ingen hör och ser. För att de säger att det är barnets fel, och ditt fel att skolan inte funkar. Du krigar och är sömnlös men försöker gå med huvudet högt i alla lägen. Men ibland tänker även du att det är ditt fel. Gör inte det....
Hypertips #11 – Läs skollagen!
Läs vad det står om elevers rättigheter i skollagen och lär dig vad du ska och kan kräva av ditt barns skola vad gäller anpassningar och åtgärder mm.
Hypertips #10 – Normalisera!
Prata om NPF som om det inte är något att skämmas för. Prata om det naturligt och öppet så normaliseras det.
Hypertips #9 – Du är bra som du är!
Var öppen med familjens situation. Låtsas inte om att ni funkar på ett sätt som ni inte gör. Då mår barnen oftast bara dåligt av att de känner sig misslyckade och deras självkänsla sjunker.
Hypertips #8 – Mentalisera!
Se dig själv utifrån och försök se andra inifrån dem. Då blir allting mycket lättare att förstå och acceptansen för olikheter växer. Prova får du se!
Hypertips #7 – Kunskap är vägen!
Lär dig om NPF, läs på och gå på kurser. Hitta strategier och skaffa en struktur som fungerar för just dig och just din familj.
Hypertips #6 – Häng med likasinnade!
Den bekräftelse du behöver, finner du säkerligen med större chans hos andra som verkligen förstår hur du har det. Så försök inte leva upp till NT-normerna och ta inte åt dig av vad folk utan kunskap tycker.
Hypertips #5 – Du är inte ensam!
Vi är många som förstår hur ap-jobbigt och tufft det kan kännas ibland. Glöm inte att du inte är ensam!
Hypertips #4 – Eskapisma! Tumme upp!
Det är helt okej att känna att man behöver kliva ut genom ett fönster och försvinna ibland. Och det är helt okej att göra det. Annars laddar du aldrig batterierna ordentligt. Så glöm inte bort dig själv!
Hypertips #3 – Du har inte gjort nåt fel!
Du är inte ensam om att känna dig misslyckad i perioder. Att göra fel är mänskligt. Så även om du har gjort fel så har du inte gjort fel.
Hypertips #2 – Vardagssysslor går inte per automatik
Att glömma bort vanliga vardagssaker som måste göras är lätt. Då kan man ha olika hjälpmedel som: *timer, *alarm, *påminnelser i mobilen, *scheman, *checklistor, *rutiner (att man gör dessa saker vid samma tidpunkt varje gång.
Hypertips #1 – Shit vad du är grym!
Peppa ungarna på det de är bra på. De har talang och gåvor som en annan kanske inte har. Det är tillräckligt jobbigt att ha svårigheter så då behöver man höra att man är grym.