Hypertips 1-100

Hypertips #100 – Sista hypertipset!

Hypertips #100 – Sista hypertipset!

Sätt upp en slut-tid i förväg så att du får in återhämtning i din vardag, med allt du gör så att du inte hamnar i ett produktivt flöde som gör att du blir helt SLUT. Se till att du alltid har lite energi kvar. Det är viktigt. Att sätta upp en slut-tid för när projekt...

läs mer
Hypertips #99 – Mobilen – en krycka för hjärnan

Hypertips #99 – Mobilen – en krycka för hjärnan

Förutom att mobilen är vår gps, telefon och kamera kan det ju också vara ett hjälpmedel för att få "stänga av" en stund. Mobilen kan vara ett hjälpmedel för: • för att skärma av med musik • för att bli påmind • för att fly bort en stund • för att få vara i fred • för...

läs mer
Hypertips #98 – Skärp dig!

Hypertips #98 – Skärp dig!

Barnet kan ju om det bara skärper sig lite... När man som vuxen säger de där orden - då har man tappat det. För HUR hjälper det barnet? Uppenbarligen har barnet eller ungdomen inte koll och det var därför det blev fel. Att kunna "skärpa sig" kräver en kombination av...

läs mer
Hypertips #97 – Orden betyder det de betyder.

Hypertips #97 – Orden betyder det de betyder.

Ett ord kan tolkas för vad det är på ett helt annat sätt för en elev med NPF. Då blir det svårt att förstå att ordet kan betyda nåt annat egentligen. Som att t ex plocka upp sakerna fast man menar att man ska lägga dem i en låda / städa. Då blir upp och ner...

läs mer
Hypertips #96 – Kommunikation kan vara svårt

Hypertips #96 – Kommunikation kan vara svårt

Läsa tankar eller förstå kroppsspråk eller bara veta att vissa saker bara gör man. Det är inte så lätt för alla, speciellt de med NPF. Mentaliseringsförmåga (att ha svårt att föreställa sig att andra inte vet det man själv vet, att föreställa sig att andra har ett...

läs mer
Hypertips #94 – Det bestämde vi ju! När då?

Hypertips #94 – Det bestämde vi ju! När då?

Det är lätt att missa vad som bestäms när man går bredvid varandra i korridoren och pratar. Om ingen säger tydligt ”då bestämmer vi att…” kommer informationen antagligen inte att sparas som att man bestämt något. Undvik därför korridorsnack när det är dags att...

läs mer
Hypertips #93 – Mena vad du säger och säg vad du menar

Hypertips #93 – Mena vad du säger och säg vad du menar

Ironi och sarkasm kan tas för sanningar, så var noga med om du skämtar eller inte. Ibland får man helt enkelt checka av med att fråga exempelvis ”jag använde ironi alldeles nyss, jag vill bara kolla att du hängde med på det!” Det kan bli ett lärande om eleven inte...

läs mer
Hypertips #92 – Checklista, gärna dagen innan.

Hypertips #92 – Checklista, gärna dagen innan.

Gör gärna en checklista att bocka av så eleverna ser vad som ska göras och hur mycket som återstår. Glöm inte att skriva listan i prioritetsordning. Det som ska vara klart först är överst. Och om det går, skicka dagen innan så att eleven hinner förbereda...

läs mer
Hypertips #87 – Tuggummin kan ge högre betyg

Hypertips #87 – Tuggummin kan ge högre betyg

Tuggandet kan hos en del elever vara ett sensoriskt behov som är lugnande och ångestreducerande och som hjälper eleven att bibehålla sitt fokus lättare. Tillåt tuggummin och tuggande i klassrummen. Om man verkligen behöver något att göra när man försöker kämpa med att...

läs mer
Hypertips #86 – Olikheter som inte syns

Hypertips #86 – Olikheter som inte syns

Vi är alla olika och det är fantastiskt. Vissa olikheter syns, andra inte. Du kanske är lång och mörkhårig, det kan alla se. Men inte vilka rädslor vi har eller vad vi är bra på. De sakerna måste vi tala om så att andra kan ”se dem”. En fin text om just olikheter som...

läs mer
Hypertips #85 – Sträck ut handen och be om hjälp

Hypertips #85 – Sträck ut handen och be om hjälp

Inte bara för att du inte förstår skoluppgiften, utan också för att du behöver socialt stöd. Det är inte fel på dig för att du inte mår bra. Det är något som omgivningen och du måste lösa ihop. Som elev behöver du stöd från föräldrar och lärare, och de behöver också...

läs mer
Hypertips #83 – Egentid på rasten

Hypertips #83 – Egentid på rasten

Alla barn har inte behov av att vara med andra hela tiden. Se till att rasterna tillåter egentid för de som behöver det för att ladda sin energi till nästa lektion. NPF-säkra rasten! Det låter ju helt fantastiskt, läs mer här»

läs mer
Hypertips #82 – Skapa rum i rum

Hypertips #82 – Skapa rum i rum

Skärma av med bokhyllor för att skapa rum i rummet  Skapa hörn. Hörnor är något vi människor gillar för att det skapar en känsla av trygghet. På Skolvärlden.se hittar du jättebra exempel på hur man kan jobba i klassrummet»

läs mer
Hypertips #81 – Sitta eller stå vid genomgången?

Hypertips #81 – Sitta eller stå vid genomgången?

Måste eleverna verkligen sitta ner under genomgångar? Om de får stå kanske deras koncentration på vad läraren säger blir bättre och de får mindre behov att behöva röra på sig. Här kommer ett härligt tips om hur man kan klara sig igenom dagen - när man har...

läs mer
Hypertips #78 – Kreativa kunskapsmätningar önskas!

Hypertips #78 – Kreativa kunskapsmätningar önskas!

Det finns enskilda lärare som inte kan hitta några sätt att kunskaps-mäta som inte är att sitta på plats i skolan och skriva prov. Var finns kreativiteten? Var finns förståelsen och välviljan att ge barn kunskap istället för att ”sätta dit” dem för att de inte lyckats...

läs mer
Hypertips #74 – Att få diagnos eller inte

Hypertips #74 – Att få diagnos eller inte

Att få en diagnos kan ge känslan av att man själv äger sin egen berättelse. Man får förklaringar på varför man är som man är och det blir lättare att acceptera sig själv och stå upp för sig. Att det ska ses som något negativt att få diagnos beror bara på att samhället...

läs mer
Hypertips #71 – Lagom? Vad trist!

Hypertips #71 – Lagom? Vad trist!

Varför är det lagom som är det mest accepterade? Man kan väl få vara som man är, oavsett om man är tillbakadragen och behöver vara ensam mer än andra eller om man är sprallig och gillar att vara pajas?!

läs mer
Hypertips #70 – Säg efter mig! Säg som mig!

Hypertips #70 – Säg efter mig! Säg som mig!

Ett tips för att kolla om barnet haft sin uppmärksamhet på vad du sagt! När du ger ditt barn en instruktion eller uppmaning eller ber den om något den ska göra, be barnet att repetera exakt vad du sa, för att undvika att det inte har lyssnat/hört även om barnet...

läs mer
Hypertips #69 – Fritid betyder ju fri tid eller?

Hypertips #69 – Fritid betyder ju fri tid eller?

Fritid betyder ju fri tid, att man kan göra vad man vill. Det behöver många. De flesta. Men för vissa barn kan just det vara jobbigt. Rasten i skolan eller tiden efter skolan, eller att umgås och ha ett socialt liv när man bara ”hänger” utan att veta vad man ska göra,...

läs mer
Hypertips #60 – Säg samma sak som du skriver!

Hypertips #60 – Säg samma sak som du skriver!

Det är viktigt att det du berättar och det som står skrivet säger samma sak annars går informationen förlorad. Om du säger en sak och skriver det lite annorlunda kan det skapa fler frågor än svar och onödig tid går åt till att tolka vad informationen egentligen...

läs mer
Hypertips #55 – Bemöt ett affektutbrott med empati

Hypertips #55 – Bemöt ett affektutbrott med empati

Affekt smittar. Det kan vara svårt att skilja på om det är ens egen affekt eller någon annans. Därför behöver du vara lugn. Det kan vara svårt men andas lugnt och var så lite hotfull du kan. Några tips följer här: • Reagera lugnt • Ta ett steg tillbaka • Prata mindre...

läs mer
Hypertips #53 – Det är bara i ditt huvud!

Hypertips #53 – Det är bara i ditt huvud!

Det stämmer. Många svårigheter sitter ”i huvudet”. Det betyder inte att de är mindre viktiga eller lättare att förändra för det. Och det är därför man inte kan skärpa sig. Lika lite som en person som sitter i rullstol kan skärpa sig att helt plötsligt...

läs mer
Hypertips #51 – Det är ok för lärare att pysa

Hypertips #51 – Det är ok för lärare att pysa

PYS-paragrafen Lärare får göra undantag från enstaka delar i ett kunskapskrav om det finns särskilda skäl för det. Det kan vara en funktionsnedsättning eller personliga förhållanden som är varaktiga. Undantagsbestämmelsen ska inte användas i stället för anpassad...

läs mer
Hypertips #48 – Worst day scenario – kaffet är slut

Hypertips #48 – Worst day scenario – kaffet är slut

Om vem som helst kan bli irriterad över att en buss är sen, att kaffet är slut, att mjölken var slut – fast det var du som handlade sist eller att det regnar, hur är det inte då för den som redan har svårigheter? Om energin är i botten redan innan man kommer till...

läs mer
Hypertips #47 – Låt elever tenta av favoritämnen

Hypertips #47 – Låt elever tenta av favoritämnen

Tenta av alla ”lätta” ämnen. Och låt eleven ägna tid åt det hen har svårt för. Ofta är elever självgående i de ämnen som de har lätt för, och de ämnena kan de tenta av. Går det att lösa så är det ett otroligt bra sätt att frigöra tid för det man kan ha större...

läs mer
Hypertips #42 – Jag vet men jag kan inte!

Hypertips #42 – Jag vet men jag kan inte!

Jag vet vad jag måste göra men jag kommer inte igång. Jag förstår inte varför jag inte gör det, för jag vet ju hur jag ska göra. Döm inte någon för lathet. Det handlar oftare om exekutiva förmågor.

läs mer
Hypertips #40 – Jag är inte mina prestationer!

Hypertips #40 – Jag är inte mina prestationer!

Visst, jag är en fena på att räkna matte och jag kan gå på händer. Jag har också vunnit ett par simtävlingar. Men de sakerna är inte jag. Min styrka och inre ro vill jag känna genom att få bekräftelse att jag är bra även om jag har världens stökigaste rum, även om jag...

läs mer
Hypertips #38 – Rasten är ingen rast!

Hypertips #38 – Rasten är ingen rast!

Rasten i skolan kan vara tusen gånger jobbigare att klara av än lektionerna. Det är högljutt och ofta ingen struktur. Att inte veta vad man ska göra kan vara mycket mer energikrävande för många barn med NPF. Låt de få lugn och ro. Annars orkar de inte hela...

läs mer
Hypertips #37 –  De 7 frågorna!

Hypertips #37 – De 7 frågorna!

Vad ska jag göra? Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Hur länge ska jag hålla på? Varför ska jag göra detta? Vad behöver jag ha? Vad händer sen? Skriv alltid upp svaren på dessa på tavlan innan varje lektion! Alla gynnas av det.

läs mer
Hypertips #34 – Utomhuspedagogik är bra för ALLA!

Hypertips #34 – Utomhuspedagogik är bra för ALLA!

Att vara ute, röra på sig, få både ljus och frisk lugnt gynnar speciellt elever med NPF, men är bra för allas hjärnor. Dessutom är det extra bra att ha pedagogiskt styrda raster för elever med NPF, som lätt kan känna att det blir både rörigt, ostrukturerat och...

läs mer
Hypertips #31 – Dåliga dagar är välkomna!

Hypertips #31 – Dåliga dagar är välkomna!

Skäll inte på eleven inför klassen om den har sen ankomst till exempel. Ta det efteråt. Dåliga dagar måste få finnas för att känslor inte ska tryckas undan och för att barnen måste få känna att de duger trots att de har en dålig dag.

läs mer
Hypertips #30 – hemmakämpare

Hypertips #30 – hemmakämpare

Hemmasittare är barn som gör sitt bästa för att plugga hemifrån och tampas med sin ångest om att de inte lyckas gå till skolan, vilket ofta beror på att skolans miljö är för jobbig för dem.

läs mer
Hypertips #26 – rör inte min keps

Hypertips #26 – rör inte min keps

Minimera intrycken för att spara på elevens energi: starka lampor, tickande klockor, mönstrade gardiner är energitjuvar. Tillåt keps/mössa/luva för att skärma av. Tillåt musik i hörlurar. Dämpa lysrören.

läs mer

Hypertips #22 – även NPF-föräldrar

Tänk på att vissa elevers föräldrar också har diagnoser och behöver kanske ett särskilt bemötande. Och att dessa föräldrar är vana att bli påhoppade, och kan såklart lätt gå i försvar. Använd all din empati.

läs mer
Hypertips #16 – Alla gynnas av NPF-pedagogik

Hypertips #16 – Alla gynnas av NPF-pedagogik

Alla vinner på NPF-inriktad pedagogik.  Ingen förlorar på det. ----------------------- Så här gjorde Källbrinkskolan, några tips: Övergripande anpassningar Följsamhet – lyssna på eleven. Anpassningsblankett – skapar egenmakt Avskalad miljö i klassrum och övriga...

läs mer
Hypertips #15 – Andas! Djupandas!

Hypertips #15 – Andas! Djupandas!

  Andas! Djupandas! Slappna av och ta ett djupt andetag innan du agerar. Då blir du lugnare och kanske inte reagerar så starkt.   #hyperkonkret #digitalskola #distansundervisning #pedagogik #tydliggörandepedagogik #npfvänligt #skolaföralla...

läs mer
Hypertips #14 – Fysisk aktivitet är super!

Hypertips #14 – Fysisk aktivitet är super!

Om man har svårt att koncentrera sig, kan det hjälpa att ta fysiska pauser emellanåt. Stå upp och vifta på armarna, hoppa omkring eller upp och ner i ett par minuter. Efteråt kommer du att kunna koncentrera dig bättre igen.

läs mer
Hypertips #13 – Skäms inte!

Hypertips #13 – Skäms inte!

Barnet kanske skriker inne i mataffären eller får ett utbrott hos släktingarna eller lägger sig på marken ute i protest. Men skäms inte för ditt barn. Krama om det och visa att du finns där. Du vet hur fin han/hon är och hur jobbigt det kan vara.

läs mer
Hypertips #12 – Tillsammans hörs vi!

Hypertips #12 – Tillsammans hörs vi!

Trötta, arga tårar i kaffet. För att ingen hör och ser. För att de säger att det är barnets fel, och ditt fel att skolan inte funkar. Du krigar och är sömnlös men försöker gå med huvudet högt i alla lägen. Men ibland tänker även du att det är ditt fel. Gör inte det....

läs mer
Hypertips #9 – Du är bra som du är!

Hypertips #9 – Du är bra som du är!

Var öppen med familjens situation. Låtsas inte om att ni funkar på ett sätt som ni inte gör. Då mår barnen oftast bara dåligt av att de känner sig misslyckade och deras självkänsla sjunker.

läs mer
Hypertips #8 – Mentalisera!

Hypertips #8 – Mentalisera!

Se dig själv utifrån och försök se andra inifrån dem. Då blir allting mycket lättare att förstå och acceptansen för olikheter växer. Prova får du se!

läs mer
Hypertips #6 – Häng med likasinnade!

Hypertips #6 – Häng med likasinnade!

Den bekräftelse du behöver, finner du säkerligen med större chans hos andra som verkligen förstår hur du har det. Så försök inte leva upp till NT-normerna och ta inte åt dig av vad folk utan kunskap tycker.

läs mer
Hypertips #4 – Eskapisma! Tumme upp!

Hypertips #4 – Eskapisma! Tumme upp!

Det är helt okej att känna att man behöver kliva ut genom ett fönster och försvinna ibland. Och det är helt okej att göra det. Annars laddar du aldrig batterierna ordentligt. Så glöm inte bort dig själv!

läs mer
Hypertips #1 – Shit vad du är grym!

Hypertips #1 – Shit vad du är grym!

  Peppa ungarna på det de är bra på. De har talang och gåvor som en annan kanske inte har. Det är tillräckligt jobbigt att ha svårigheter så då behöver man höra att man är grym.

läs mer